Sprzedaż czy wynajem mieszkania to długie i często skomplikowane procesy. Ale czy musi tak być? Może trudno w to uwierzyć, ale w ciągu 90 sekund po przekroczeniu progu mieszkania, zainteresowany (często nieświadomie) podejmuje kluczowe decyzje. Tutaj pierwsze skrzypce grają emocje — i to właśnie do nich odwołuje się home staging. Przygotowaliśmy krótki przewodnik na temat tego, czym jest home staging oraz jak go wykorzystać podczas sprzedaży lub wynajmu nieruchomości.
Home staging - co to jest?
Home staging to profesjonalne przygotowanie nieruchomości niewielkim nakładem środków do szybkiej sprzedaży z zyskiem. Ma na celu przyciągnąć i zachęcić do zakupu jak największą liczbę osób poszukujących nieruchomości i wyróżnić ją na tle innych. Jednym słowem są to kompleksowe działania, mające na celu uatrakcyjnienie oferty nieruchomości w celu jak najbardziej opłacalnego jej sprzedania lub wynajęcia. Home staging to przede wszystkim umiejętne zastosowanie dekoracji i dodatków, które pozwolą zwiększyć atrakcyjność przestrzeni w oczach potencjalnego nabywcy. W przeciwieństwie do remontu home staging stawia na szybkie i doraźne rozwiązania. Jednak nie jest to tylko aranżacja wnętrz. Prace zaproponowane przez home stagera mogą obejmować np. odmalowanie ścian i sufitów, naprawę drobnych usterek, takich jak dokręcenie kontaktów lub uzupełnienie ubytków w ścianach, przestawienie mebli.
Generalnie proces home stagingu można podzielić na dwa etapy:
- Pierwszy etap to sprawienie, aby nieruchomość stała się atrakcyjna dla jak największej liczby klientów;
- Drugi etap to zaprezentowanie nieruchomości w taki sposób, aby jak najszybciej została ona sprzedana lub wynajęta - w cenie, którą sprzedający chce uzyskać.
Osoba zajmująca się profesjonalnym przygotowywaniem nieruchomości to Home stager. Dzięki zastosowaniu neutralnych kolorów, ciepłego światła, miękkich tekstyliów czy świeżych kwiatów w wazonie taka osoba tworzy obrazy, ułatwiające potencjalnemu nabywcy nieruchomości wyobrażenie sobie swojej codzienności w oglądanym wnętrzu. Home stagera nie należy mylić z projektantem wnętrz.
Dlaczego warto wykorzystywać home staging?
Odpowiednio zaprezentowana nieruchomość ma większe szanse na skuteczną, rentowną sprzedaż lub szybszy wynajem na lepszych warunkach. Ta prosta technika marketingowa podnosi realną wartość i atrakcyjność wnętrz w oczach kolejnych, potencjalnych lokatorów. Dobrze przygotowane mieszkanie można nie tylko sprzedać szybciej, ale również za większą kwotę. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że usługa home staging’u skraca czas sprzedaży nieruchomości o nawet 40% oraz podnosi jej wartość przeciętnie o 10%!
Ile to kosztuje?
Wstępna wycena usługi będzie kosztować w Warszawie od 300 - 600 złotych. Pełna usługa w przypadku mieszkań dwu- i trzypokojowych nie powinna przekroczyć kwoty 6 tysięcy złotych. Jednak zazwyczaj ceny ustalane są indywidualnie. Po odpowiednim przygotowaniu nieruchomości, sama kwota ofertowa za mieszkanie może wzrosnąć nawet o kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto zastanowić się nad skorzystaniem z home stagingu!
Co możesz zrobić sam?
- Poniżej przedstawiamy Ci elementy home stagingu, które możesz wykonać sam:
- Przede wszystkim zadbaj o porządek - to bardzo istotna kwestia, ponieważ nikt nie kupi brudnego mieszkania. Warto również uprzątnąć bibeloty i osobiste przedmioty.
- Dodatki - najprostszym sposobem na ocieplenie wnętrza są świeże kwiaty bądź ładne świece.
- Światło - zadbaj by światło (sztuczne bądź słoneczne) tworzyło idealne przedstawienie dla klienta. Jeżeli w mieszkaniu jest ciemno, zaproś klienta po zmroku i zastosuj kombinację wielu lamp. Najlepiej o ciepłych odcieniach.
- Meble - aby optycznie powiększyć przestrzeń, zadbaj o to, by duże meble stały pod ścianą, a środek pomieszczeń pozostał wolny.
- Zapach - zanim pojawi się klient warto przewietrzyć mieszkanie. Można również spróbować odświeżacza powietrza.
Home staging najlepiej zastosować w mieszkaniach, w których pojawia się wielu zainteresowanych potencjalnych nabywców, jednak żaden z nich nie decyduje się na sfinalizowanie transakcji. Może to oznaczać, że metraż, lokalizacja i cena domu są dla poszukujących atrakcyjne, ale z jakiegoś powodu wnętrze nie skłania do decyzji o zakupie.
Szukasz agencji pośrednictwa sprzedaży mieszkań? Sprawdź nasze usługi, zobacz ile możemy razem zrobić.